Snyggt

Den här vill jag beställa från asos, men icke finns den i min storlek, nej nej minsann.


Rosa topp, very cute

På tal om storlekar så är det något som aldrig upphör att förvåna och reta mig och det är hur man får snacka och hur man brukar snacka om smalhet/den påstådda idealkroppen inom mode. Och det är på ett sätt som absolut inte accepteras när det gäller prat om övervikt. Senast i förra veckan var det en liten snygg panel på tre fyra kvinnor som snickesnackade om mode och sånt i Tv4:s Efter tio med Malou von Sivers. Så visades lite bilder från en modevisning, och så kläcker då den ena kvinnan, nu minns jag inte hennes namn, ur sig en liknande kommentar:
"Ja de där modellerna ser ju ut som att de är hämtade direkt från Auschwitz!"
Ja precis, håller de andra med, och det här är ju inget undantag heller, skitplumpt och elakt sagt men det är okej för dagens diskurs angående kroppsideal är sådan. Man ska fördöma smala, eventuellt underviktiga människor, och samtidigt ska man hylla mulliga, eventuellt överviktiga sådana. När ska vi komma så pass långt att man hyllar alla människor hur de än ser ut? Och självklart tycker inte jag att det är bra att idealet är så pass ensidigt, och inte heller att det gör att många, oftast tjejer, tycker att de behöver svälta sig för att duga. Men inte heller tycker jag att vi som är smala av naturen ska behöva ta en enad front av skitsnack för att vi ser ut som vi gör, och på så sätt inte heller få vara stolta över hur vi ser ut. Det var dagens serious stuff det, gott folk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0