High Fidelity!

Åh jag älskar denna film, High Fidelity, baserad på Nick Hornbys bok med samma namn, jag har avgudat den sen jag såg den första gången. Imagine min lycka när jag fick reda på (tack Ulle!) att den skulle gå på tv nu ikväll (kanal 5 21.00)!

image57
Rob och Dick på Championship Vinyl (från imdb.com)

Dels spelar John Cusack huvudrollen, och jag älskar Cusack i allt han gör, dels har den språkliga charmen som alla Hornbys böcker har översatts riktigt bra till filmen. Jag har en grej för filmer där huvudpersonen för en dialog med tittaren, det får en att känna sig delaktig i filmen på ett helt annat sätt än i andra filmer, som att man behövs för att föra filmen framåt. Och det värsta är att även fast jag egentligen har väldigt lite gemensamt med huvudkaraktären Rob, känner jag mig som en av gänget i hans lilla skivbutik, jag identifierar mig med honom, Jack Blacks karaktär , till och med, jobbigt nog, nördiga karaktären Dick. Jag håller med när de vill dejta en musiker, jag nickar leende när Jack Black dissar stackars medelålders mannen som vill köpa I just called to say I love you till sin dotter, och jag gör också gärna topp-5låtlistor med diverse teman. Är jag en 30-nånting, vit, musinördig man innerst inne? Jag behöver nog hjälp.  
High Fidelity, en av mina absoluta toppfemfilmer, man måste se den innan man dör, och varje gång jag ser den vill jag bo i Champinship Vinyl. Eller i alla fall jobba i en skivbutik. Men det vill jag rätt ofta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0