Skivdöd

Flera tidningar har uppmärksammat stängningen av flera skivbutiker (bland annat DN). Jag skrev om Rocks tidigare, vilka också har stängt igen i Uppsala (Svavagallerian), och även Skivfönstret har stängt igen sina två Stockholmsbutiker. Väldigt synd tycker jag. Nog för att nätbutiker står för större sortiment och ofta snällare priser men skivbutikens charm är oproducerbar i virtuell miljö. Skivfönstret på Götgatan var en riktig sån gammaldags småsnobbig skivbutik, med tipshyllor, väggar tapetserade med affisher och konvolut, och rocksnubbar (med en lite-bättre-smak-än-du-blick på alla som kom in genom dörren) bakom disken. Är det här början på epoken då cd-formatet dör? God, I hope not. (Men tydligen går det bättre för Pet Sounds än någonsin). Kanske blir vi 80-talister snart de som är nostalgiska över vårt gamla musikformat, denya vinylnostalgikerna. Men jag menar hur kul är det egentligen att musiken blir slit-och-slängvara när man laddar ner nytt, och raderar för att göra plats för det nya på hårddisken. Jag säger håll hårt i plastfodralen.

image68 
Snart död?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0