Blogg-hopping

Känns som bloggar har vart grejen rätt länge, men nu är det väldigt på tapeten. De unga bloggerskorna (när får vi se en riktigt driven blogg-kille?) tjänar motsvarande en heltidslön på sitt dagboksskrivande och har galna summor besökare om dagen. Nyhetsmorgon imorse till exempel, sportade tre tjejer vars nunor jag aldrig sett förr, men jag hänger ju inte heller med i bloggosfären särskilt bra. Den enda jag riktigt följer själv är Eva Parkers, hon har koll.
Så nu har jag kollat runt på populära bloggar och jag vet inte. Jag är imponerad, men samtidigt inte så imponerad. Innehållet på de flesta poppis-bloggarna liknar varandra väldigt mycket, det är snygga tjejen runt 17-års ålder, med modekoll, stadig pojkvän/sambo, gärna en hund, fäbless för kläd/sminktips och ibland slänger de dit ett seriöst försök att kommentera vårt nutida smahälle bland enkla vardagsskildringar som går ut på dagens sysslor. Konstigt nog är dessa läskigt fängslande. Trots språklig brister (som ibland är riktigt underhållande, som ju språkliga brister vanligtvis är) är tjejerna så självutlämnande att man blir hooked. Det kommer alltid att vara intressant att läsa om andra människors liv, kanske för att i jämförelsen med andra ligger en stor del av ens identitetsskapande.


image87
Pengar regerar (bild från riksdagen.se)


Men, jag har jäkligt svårt för det här med pengarna som tjänas. Visst, det ligger jobb bakom en blogg. Men är det verkligen rätt och riktigt att en tonårstjej som berättar om sitt liv (och inte lägger de ner särskilt myckt tid på research, ser det rent generellt ut som) tjänar lika mycket som min mamma gör på sin förskollärartjänst inom vilket område hon jobbat i 30 år? Rent principiellt känns det inte rätt in my book. Kanske är det dock snarare ett tecken på att lönerna för liknande arbeten borde höjas?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0