Media och universitet

De tu går har jag förstått inte ihop särskilt bra. I alla fall inom humaniora är den allmänna synen på media dels att samla ihop all media under ordet media fast man egentligen bara pratar om massmedia, dels att massmedia är en sorts opåverkbar kraft som står utanför människorna. Massmedia är, framför både lärare, studenter och kurslitteratur, en ond kraft som påverkar oss samhällsinvånare så till den grad att vi ser världen enbart genom fördomar och ideal. Att hur massmedia ser ut är beroende av vad vi konsumenter vill läsa, se på tv och höra verkar ha gått universitetet helt förbi, alternativt så är det de obildade massorna som vill ha lätt underhållning där de slipper tänka. Att medieproducenter är människor lika mycket som de så kallade akademikerna verkar också ha gått folk förbi. Media är idag så oerhört nyanserad, mångfacetterad och demokratisk att synen som förmedlas av den akademiska världen är direkt löjlig. Media är inte lika med de tre största dagstidningarna, kvällstidningar, skvallerpress och stora tvproduktionsbolag, media är böcker, musik, radio, film, bloggar, läroböcker, affisher.

image105
En mediekanal

Dessutom har väl massmedia aldrig kritiserats och granskats så mycket som nu, och med all rätt, alla institutioner som når så många människor med sin bild av sanningen ska granskas kritiskt och källkritiskt. Man kan ju bara önska att detta även börjar gälla läroböcker, kurslitteratur, föreläsningar, och politiska argument, som borde granskas ännu hårdare just för att vad som framförs i skolan som sanningar blir ju per definition sanningar, man litar på skolan att presentera just sanningar. Jag kommer nog aldrig förstå den massiva kritiken som framförs mot massmedia, vill verkligen dessa kritiker leva utan media i sin vardag. Om inte kan jag tycka att de istället kunde rikta in sig på att granska media, stöda de mediekanaler som är pålitliga/framför alternativa synsätt på samhället och människor/är bra på andra sätt så att dessa kan konkurrera med de gigantiska medieföretag som dominerar mediemarknaden idag. Är jag skadad av mediaprogrammet jag gick i gymnasiet? Kanske, men jag orkar inte höra en till akademikersnobbism till om åh se Aftonbladet, ja de presenterar ju verkligen sanningen, höhöhö med ett ironiskt litet leende. (Jag tycker om Aftonbladet väldigt mycket).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0